پرسش های متداول

بخش اول :

یادگیری زبان دوم

1- مهارت های اصلی آموزش زبان دوم چیست؟

چهار مهارت؛ شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن مهارت های اصلی زبان آموزی هستند.

2- بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم، چه سنی است و چرا ؟

دانشمندان بهترین سن یادگیری زبان دوم را بین سال های 4 تا 7 سال می دانند، این زمان پر بازده ترین زمان یادگیری زبان دوم است، در این سن ذهن انعطاف پذیری بیش تری دارد،اندام های گویایی انعطاف بیش تری دارند؛ لذا تلفظ بهتر شکل می گیرد و تداخل کم تر پیش می آید.

3- روش های آموزش زبان دوم، بخصوص زبان فارسی کدام است؟

مهمترین روش های تدریش زبان دوم بخصوص زبان فارسی به شرح زیر است:

.1روش  ترجمه                    
.2روش دستور ترجمه         
.3روش گوشی – زبانی                  
.4روش گوشی – دیداری              
.5روش طبیعی                          
.6روش روان شناختی                  
.7روش خوانشی
.8روش دستوری
.

4- در شرایط عدم حضور در جامعه زبانی هدف (زبان دوم) فراهم ساختن بهترین شرایط تمرین و یادگیری چگونه ممکن است؟

در محیط های غیرزبانی ایجاد محیط های مجازی بهترین روش برای یادگیری و به خاطر سپاری است، برای مثال می توان از روش های مجازی زیر نام برد:

—الف- ایجاد فضاها و موقعیت های مجازی در کلاس: موقعیت فرودگاه، رستوران، هتل، قطار و ...
——ب- ایجاد فضاها و موقعیت های مجازی در خارج کلاس: تماشای فیلم های سینمایی ایرانی، تماشای شبکه های ایرانی، مطالعه ی داستان ها   وادبیات فارسی، برقراری ارتباط با زبان فارسی میان فارسی آموزان در خارج کلاس، نامه نگاري با زبان فارسی.

بخش دوم:

شرایط آموزش و یادگیری زبان دوم در ایران

6- شرایط آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشکاه فردوسی مشهد چگونه است؟

دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل داشتن امکانات زیر ساختی خوب مانند مرکز آموزشی بسیار استاندارد و پیشرفته همچنین مراکز رفاهی ( اسکان و تغدیه) ورزشی و از همه مهتر همجواری با مرقد منور حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از بهترین مراکز آموزش زبان فارسی به شمار می رود که شرایط آموزش در این مرکز در سایت این مرکز به نشانی زیر قابل دیدن است:

http://ctpl.um.ac.ir

7-حداکثر و حداقل زمان یادگیری زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد چه مقدار است و آیا به متقاضیان مدرک معتبر داده می شود؟

 حداقل زمان یادگیری زبان فارسی متناسب با میزان اطلاعات قبلی و استعداد زبان آموزان 3 ماه خواهد بود، این دوره پس از 6 ماه تکمیل و زبان آموز به سطح میانی و خوب خواهد رسید، پس از آن و در سه ماهه سوم (9 ماه آموزش) زبان آموز امکان تحصیل در رشته های تخصصی در دانشگاه فردوسی مشهد را دارد.

زبان آموزان با اتمام هر یک از مراحل آموزشی مدرک معتبر و رسمی متناسب با آن دوره را دریافت می کنند.

8- آیا استادان و مربیان آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی می توانند در دانشگاه فردوسی مشهد دوره های دانش افزایی، پست دکتری و فرصت مطالعاتی را بگذرانند؟

بر اساس مجوز رسمی وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران، کلیه متقاضیان دوره های فرصت مطالعاتی، دانش افزایی و پست دکتری می توانند این دوره ها را پس از هماهنگی با دفتر روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد و یا نمایندگان آن (نماینده در کشور پاکستان، آقای صفا کاظمیان، مدرس زبان فارسی دانشگاه پنجاب) طی نمایند.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مصتل شوید:

http://ctpl.um.ac.ir/index.php/2015-02-26-08-08-31/2015-03-05-19-16-36